افسران جنگ نرم
افسران جنگ نرم

افسران جنگ نرم

حماسه‌ای به نام پیاده‌روی اربعین/ راهپیمایی از جنس دیانت و سیاست

از یک سو نمایش اتحاد و انسجام شیعیان در ارزش‌های والای حسینی و از سوی دیگر نادیده انگاشتن تهدیدات امنیتی داعش موجب شده است تا راهپیمایی اربعین حسینی به یک حماسه کم‌نظیر تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، چند سالی است که راهپیمایی زائران حسینی به سمت کربلای معلی به عنوان یک سنت حسنه و اثرگذار تبدیل شده است. در سال‌های اخیر از کشور ما و استان‌های مختلف به ویژه استان قم زائران حسینی عازم مرزهای غربی کشور برای حضور در یک حماسه ماندگار می‌شوند. به نظر می‌رسد به جز ابعاد دینی و استحباب این عمل پسندیده این راهپیمایی به یک فعل سیاسی نیز تبدیل شده است که پیام‌های بسیاری را برای جهان اسلام و افکار عمومی جهان مخابره می‌کند.

از یک سو نمایش اتحاد و انسجام شیعیان در ارزش‌های والای حسینی و از سوی دیگر نادیده انگاشتن تهدیدات امنیتی داعش موجب شده است تا راهپیمایی اربعین حسینی به یک حماسه کم‌نظیر تبدیل شود.

در همین خصوص حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عزیزیان از دست‌اندرکاران اعزام کاروان‌های زائران حسینی برای مراسم اربعین امسال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه آغاز موضوع راهپیمایی از یک سنت دیرینه مردم عراق شروع شد، گفت: با این حال با توجه به تغییر و تحولاتی که در عراق صورت گرفت و بهبود روابط سیاسی تهران- بغداد شرایط برای حضور گسترده زائران ایرانی نیز در این مراسم معنوی فراهم شد.

وی با اشاره به اینکه راهپیمایی روز اربعین مختص به شیعیان عراق، ایران و یا دیگر کشور‌ها نیست گفت: جالب اینجاست که حتی برخی از برادران اهل تسنن نیز در این مراسم شرکت می‌کنند تا حب خود به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را نشان دهند.

عزیزیان با بیان اینکه شور و حال راهپیمایی اربعین حسینی غیرقابل وصف است، گفت: واقعا این عشق و ارادتی که مردم به عزاداری امام حسین (ع) دارند یک لطف و ودیعه الهی است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هزاران نفر از استان قم به تدریج عازم مرزهای غربی کشور برای حضور در این مراسم باشکوه می‌شوند گفت: با توجه به اینکه امسال تهدیدات امنیتی وجود دارد تلاش شده است تا این سفر به طور انفرادی صورت نگیرد و زائران به طور گروهی عازم عراق شوند ضمن اینکه داشتن پاسپورت و مدارک شناسایی نیز برای عبور از مرز کاملا الزامی است.

عزیزیان همچنین با بیان اینکه معمولا در روزهای مانده به مراسم اربعین مرزهای کشور با شلوغی بسیاری همراه می‌شود و این می‌تواند موجبات آزردگی خاطر مسافران را پدید بیاورد، ادامه داد: آن افرادی که قصد عزیمت به این مراسم بزرگ را دارند می‌توانند به تدریج عازم کربلای معلی شوند.

محمود پارچه‌باف مدیر موکب حضرت معصومه(س) نیز با اشاره به اینکه این موکب برای دومین سال پیاپی آماده پذیرایی از زائران حسینی در کربلا است گفت: این موکب در سال گذشته برای بیش از 100 هزار نفر غذای گرم آماده کرد و امسال نیز تلاش داریم تا خدمات بیشتری و مطلوب‌تری را به زائران حسینی ارائه کنیم.

وی با اشاره به اینکه امسال تلاش داریم تا به ابعاد فرهنگی پذیرایی زائران توجه بیشتری داشته باشیم خاطرنشان کرد: در کنار خدمات رفاهی برنامه‌های گسترده فرهنگی و عقیدتی برای زائران حسینی در کربلا در نظر داریم که می‌تواند قابل توجه باشد.

مدیر موکب حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه سال گذشته قریب به 4 میلیارد ریال برای موکب استان قم هزینه شده است افزود: تمام این هزینه از محل کمک‌های مردم تامین شده است و امسال نیز امیدواریم با بهره‌گیری از همین کمک‌ها خدمات خودمان را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکید داشته‌اند تا مراسم اربعین باشکوه تر از گذشته برگزار شود ادامه داد: این موکب به نمایندگی از مردم استان قم برنامه‌های متعددی را برای زائران حسینی در نظر گرفته است.

پارچه‌باف با اشاره به اینکه در کنار اعضای موکب 20 تن از اعضای هلال احمر استان قم حضور دارند، افزود: این مسئله می‌تواند در امداد رسانی به زائران در مواقع بحرانی به شدت حایز اهمیت باشد.

وی گفت: تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای برپایی موکب استان از چند روز پیش به کربلا اعزام شده است و مابقی مایحتاج نیز به تدریج به عراق فرستاده می‌شود.

مدیر موکب حضرت معصومه(س) با تاکید بر اینکه برنامه ریزی کرده ایم که در هر وعده بیش از 5 هزار غذای گرم بین عزاداران توزیع کنیم، گفت: موکب فاطمه معصومه از روز پانزدهم تا بیست و چهار صفر در دو منطقه شهر کربلا مستقر خواهد شد.

دکتر سعید ماندگاری استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه برپایی این راهپیمایی از جنبه‌های متعددی قابل بررسی است، گفت: نکته مهم اینجاست که این راهپیمایی می‌تواند پیام صلح‌طلبی و عقلانیت اسلام واقعی را به گوش جهان برساند.

وی با اشاره به اینکه دشمنان اسلام در تلاش هستند تا شیعه و سنی را گروه‌های متحجر و جنگجو نشان دهند گفت: راهپیمایی توام با آرامش چندین میلیون مسلمان در کنار هم مسئله‌ای است که رسانه‌های غربی ناچار به پوشش آن هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مورد تاثیر قرار دادن گروه‌های تروریستی و بازگشت آرامش به مناطق مرکزی و جنوبی عراق را نیز دومین تاثیر مهم این راهپیمایی بزرگ خواند و افزود: داعش در تلاش است تا با ایجاد رعب و وحشت جریان زندگی در عراق را مختل کند اما این مراسم باشکوه که با یاری خداوند با امنیت تمام برگزار خواهد شد ثابت می‌کند تهدیدات داعش توخالی است.

این کارشناس مسایل سیاسی پیام سوم راهپیمایی بزرگ اربعین را حمایت از دولت مرکزی عراق دانست و ادامه داد: ‌بدون شک با این راهپیمایی بزرگ دولت عراق مشروعیت و اعتماد به نفس بیشتری برای اجرای سیاست‌های خود و همچنین تثبیت امنیت در کلیت عراق به دست می‌آورد.

ماندگاری با این حال مهمترین پیام این واقعه مهم را تجدید پیمان میلیونی مسلمانان با آرمان‌های حسینی و ولایی خواند و ادامه داد: این رویداد یک پیام بزرگ به غرب و به ویژه آمریکاست که مسلمانان همچنان پای در رکاب آرمان‌های حسینی هستند و در مقابل ظلم و ستم و خوی استکباری آمریکا کوتاه نخواهند آمد.

این حماسه بزرگ عملا به یک کنش جمعی در سطح جهانی بدل شده است و ضروری است تا هر فردی و گروهی به سهم خود در برگزاری هرچه باشکوه تر این راهپیمایی بزرگ یاری رسانند. بدون شک آنانی که امکان و توفیق سفر به عراق را دارند می‌توانند از این فرصت ویژه معنوی بهره‌برداری کنند و افرادی نیز که به دلایلی قادر به حضور در این مراسم نیستند می‌توانند با کمک‌های مالی خود به این عزاداری همراه با شور و شعور یاری رسانند. امروز چشم دنیا خیره به راهپیمایی بزرگ مسلمانان در اربعین حسینی است و با اتکای بر نصرت الهی این مراسم به خاری در چشم دشمنان و مایه امیدواری دوستان تبدیل خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.