افسران جنگ نرم
افسران جنگ نرم

افسران جنگ نرم

مروری بر اندیشه های امام خمینی (ره) قسمت دوم

 مروری بر اندیشه های امام خمینی (ره) 


بخش اول اندیشه های سیاسی امام راحل:


 ولایت فقیه

گستره ی اقتدار ولایت فقیه:

 گستره ی اقتدار ولی فقیه بر مبنای دیدگاه امام خمینی (ره) همسان با پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) و امام معصوم(علیهم السلام) است. 

به این ترتیب، همان اختیاراتی که ایشان در مقام حاکم جامعه ی اسلامی از آن ها برخوردار بوده است، ولی فقیه نیز دارد: این توهم که اختیارات حکومتی رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) بیش تر از حضرت امیر(علیه السلام) بود، یا اختیارات حکومتی حضرت امیر(علیه السلام) بیش از فقیه است، باطل و غلط است. 

  

 البته فضایل حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) بیش از همه ی عالم است و بعد از ایشان فضایل حضرت امیر(علیه السلام) از همه بیش تر است، لکن زیادی فضایل معنوی،,اختیارات حکومتی را افزایش نمی دهد.


 همان اختیارات و ولایتی که حضرت رسول و ائمه، صلوات الله علیهم، در تدارک و بسیج سپاه، تعیین ولات و استانداران، گرفتن مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختیارات را برای حکومت فعلی قرار داه است، منتها شخص معینی نیست، روی عنوان عالم عادل است.

در تمام مسایل مربوط به حکومت، همه ی آن چه که از اختیارات و وظایف پیامبر و امامان پس از او – که درود خداوند بر همگی آنان باد – محسوب می شود، در مورد  ,,فقهای عادل ,,نیز معتبر است.

فقهای جامع الشرایط از طرف معصومین، نیابت در تمام امور شرعی و سیاسی و اجتماعی دارند و تولی امور در غیبت کبرا موکول به آنان است، لکن این امر غیر از ولایت کبرا است که مخصوص به معصوم است.

حکومت که شعبه ای از ولایت مطلقه ی رسول الله – صلی الله علیه و آله و سلم – است، یکی از احکام اولیه ی اسلام است و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتی نماز و روزه حج است. 

حاکم می تواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند. 

حاکم می تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند و مسجدی که ضرار باشد، در صورتی که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. 

حکومت می تواند قراردادهای شرعی را که خود با مردم بسته است، در موقعی که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام است، از آن مادامی که چنین است جلوگیری کند

حکومت می تواند از حج که از فرایض مهم الهی است، در مواقعی که مخالف صلاح کشور اسلامی دانست موقتاً جلوگیری کند.

 دلیل مدعای یاد شده این است که ولی هرکه باشد – چه معصوم(علیهم السلام) و چه فقیه باید احکام و قوانین اسلام را به اجرا درآورد و از جهت انجام این وظیفه، تفاوتی میان معصوم و غیر معصوم وجود ندارد:

حاکم اسلامی هرکه باشد، اجرا کننده ی احکام شریعت و برپادارنده ی حدود و قوانین الهی و گیرنده ی مالیات های اسلامی و مصرف کننده ی آن در راه مصالح مسلمانان است.

 در این میان، به دلیل این که تعدد مراجع تصمیم گیری در موضوعات سیاسی و اجتماعی موجب هرج و مرج می گردد، سایر فقها باید در این زمینه از ولی فقیه تبعیت کنند:

اگر یکی از فقیهان زمان به تشکیل حکومت توفیق یافت، بر سایر فقها لازم است که از او پیروی کنند.

 اللهم عجل لولیک الفرج 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.