افسران جنگ نرم
افسران جنگ نرم

افسران جنگ نرم

شاهکار جدید استاد فرشچیان

تابلوی شام غریبان شاهکار استاد برجسته نگارگری محمود فرشچیان در مجموعه سعدآباد در معرض نمایش است.


 به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، معصومه مبینی،‌ مسئول موزه فرشچیان در این باره می‌گوید: باز هم شاهکاری دیگر از استاد نگارگری معاصر محمود فرشچیان آفریده شد، اثری که سراسر اندوه و حزن را در وجود انسان جاری می سازد،تابلوی "شام غریبان" استاد محمود فرشچیان که بعنوان جدیدترین اثر استاد فرشچیان در ماه گذشته طی مراسمی در موزه اختصاصی ایشان رونمایی شد باز هم نشان از واقعه کربلا دارد.

وی ادامه داد: بعد از اثر به یاد ماندنی "عصر عاشورا" استاد فرشچیان 3 اثر به نام‌های "هدیه عشق" (حضرت علی اصغر) و "پرچمدار حق" و هم اکنون "شام غریبان" را به تصویر کشیده است در این اثر همانند "عصر عاشورا" تمامی چهره ها پوشیده از غم و محنت و اندوه است،با پوشیده بودن همه چشمها تمامی این اندوه به مخاطب منتقل می شود،مگر نه اینکه چشم ها مرکز دنیای درونی و حسی انسانهاست، پس چگونه در تصویری که همه چشمها در پشت پوشش دست یا چادر پنهان است چنین غم  جانکاهی  منتقل می شود. شاید اگر دستان  استاد  فرشچیان  اینچنین  معجزه آسا  و حقیقی نبود این  آثار این چنین جاودانه و ماندگار نمی ماند.

وی اظهار داشت: خلق اثر" عصر عاشورا" و این چنین  آثاری دور از توان هر نقاش چیره دستی است،چه بسا سالها و سالها در روزهای ماه محرم کنار همه تکیه ها و هیات داغداری تصویر  عصر عاشورای  استاد فرشچیان ایستاده و سربلند  قصه عظمت وبزرگی واقعه کربلا  را برای همه عاشقان  امام حسین(ع)  و اهل بیت نقل می‌کند و همه با تصویر  عصر عاشورایی استاد فرشچیان  انیس و مونس اند حتی اگر نام خالق اثر را ندانند به عظمت واقعه کربلا دراین تصویر صحه می گذارند و براستی که این آثار بیشتر از آنچه می نمایاند  حرف برای گفتن دارند.

 


 

 وی درباره اثر"شام غریبان" توضیح داد: این اثر فاخر در سال 1394 به تصویر کشیده شده،تکنیک آن آکریلیک و حاصل تلاش یک سال کار هنری  استاد فرشچیان است.

مسئول موزه فرشچیان افزود:تابلوی شام غریبان یک سال در موزه اختصاصی ایشان در کاخ سعد آباد در معرض دید بازدید کنندگان قرار دارد و بعد از آن به موزه آستان قدس رضوی انتقال می یابد. تا به حال استاد فرشچیان مجموعا  16 اثر به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرده است. 

موزه اختصاصی استاد فرشچیان واقع در مجموعه سعدآباد همه روزه (به جز ایام سوگواری) از ساعت 9 تا 17:30 پذیرای عموم علاقمندان است.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.